کتابخانه عمومی شهید ملا حیدر فهیم روستای آویهنگ

سنندج بخش کلاترزان ژاورود غربی روستای آویهنگ تلفن 08733938588 کد پستی 6617113365

کتابخانه عمومی شهید ملا حیدر فهیم روستای آویهنگ

سنندج بخش کلاترزان ژاورود غربی روستای آویهنگ تلفن 08733938588 کد پستی 6617113365

کتابخانه عمومی شهید ملا حیدر فهیم روستای آویهنگ

کتابخانه عمومی شهید ملا حیدر فهیم روستای آویهنگ

یوگرافی: ملاحیدر فهیم

نام و نام‌خانوادگی:  ملاحیدر فهیم

محل تولد: آویهنگ
تاریخ تولد: 1281/12/01
علت فوت:دستگیری و اعدام توسط گروهک کومله

 

بیوگرافی:

     زندگی نامه شهید بزرگوار ملا حیدر فهیم امام جمعه آویهنگ

ادیب کهنسال کردستان ، مدرس مبارز ، امام جمعه ومدرس آویهنگ سنندج ، آزاده سازش ناپذیر، روحانی شهید ، شهید ملا حیدر فهیم در تاریخ 1/12/1281 شمسی در روستای آویهنگ منطقه ژاوه رود مریوان درحال حاضر از توابع بخش کلاترزان سنندج به دنیا آمد.

تحصیلات وآثار وفعالیتهای علمی شهید
در سن نوجوانی در برابر علم زانو زده و از محضر پدرش و سایر روحانیون بهره های علمی برد و برای تکمیل سطح علمی خود به مناطق مختلف کردستان هجرت نمود و در محضر استادانی چون‌: 1ـ ملا عبدالله کانی ـ اردبیل 2ـ ملا عبدالله مهابادی 3ـ ملا عبدالعظیم مجتهد 4ـ ملا حبیب روحانی کاشتری مدرس مبارز دوره رضا خانی علوم دینی را فرا گرفت و رد زمینه‌ی فقه و اصول به استادی رسید.
اجازه‌نامه فقه و اصول وی که توسط عالم متبحر زمان مرحوم ملا حبیب الله روحانی صادر شد در سال 1313 به تأیید وزارت معارف و اوقاف آن زمان رسید.
شهید ملا حیدر فهیم که به حق یکی از علمای بزرگ کردستان است شاگردانی را پرورش داد که هر کدام منشأ خدمات ارزنده‌ی علمی و اجتماعی شدند در اینجا به ذکر تعدادی از آنان می‌پردازیم‌:
مرحوم حاج عبدالکریم مردوخی امام جمعه‌ی مریوان ، ماموستا حاج ملا سید صلاح الدین حسامی‌، ماموستا ملا توفیق قربانی ، ماموستا ملا سعید بشیری، ماموستا شهید سردار سرتیپ پاسدار ملا مصطفی مردوخی اولین فرمانده کمیته انقلاب اسلامی. 
متأسفانه مقداری از یادداشتهای علمی ودفترچه‌ها وشناسنامه‌ی شهید که در هنگام اسارت همراه آن بزرگ مرد بوده توسط گروهک ملحد و منفور کومله به سرقت رفته و دیگر به دست نیامده است. اما در مکاتبات علمی بین شهید گرانقدر نظرات علمی و مطالب توضیحی را در حواشی کتب علمی مرقوم نموده که در روستای آویهنگ موجود است . در واقع باید آثار علمی آن عالم ربّانی و شهید صمدانی را در بین شاگردانش جستجو کرد که در سراسر منطقه‌ی کردستان پراکنده‌اند. 
شهید توانست از پایگاه بزرگ تدریس علوم دینی در دارالعلم آویهنگ سالهای سال به ترتیب نیروهای فکری وفرهنگی انقلاب اسلامی بپردازد.  
مدرس عال مقام آویهنگ از سال 1313 که مجاز شد تا دو هفته قبل از شهادتش در سال در سال 1362 به مدت تقریبی 50 سال به تدریس علوم دینی وامامت جمعه جماعات وپاسخگویی به شبهات علمی طلاب وسوالات شرعی مردم منطقه اشتغال داشت .  شهید فهیم که مراتب کمال وصفات عالیه علمی واخلاقی را طی کرده خود الگویی برای مردم وروحانیون شمرده می شد.   
 ایشان بسیار متواضع و فروتن بود و در ایمان و تواضع و حسن خلق زبانزد خاص و عام بود. او در کشمکش های شخصی اولین قدم آشتی و دلجویی را بر می داشت و از کسانی که او را آزرده خاطر می ساختند زود می گذشت.
عالم شهید ملاحیدر فهیم که به زبان عربی تسلط کامل داشت در سال 1335 به سفر عبادی و ملکوتی حج مشرف شد. وی علاقه به کشاورزی داشت و برای تولید محصول بیشتر و احیاء زمینهای موات، مردم را تشویق می نمود و دوشادوش آنان به کشاورزی می پرداخت.
یکی از ویژگیهای شهید فهیم اجتماعی بودن او بوده در همه مشکلات در کنار مردم و در رفع مشکلات آنان پیش قدم بود.او ملجاء مردم محروم و فصل الخطاب دعاوی آنان بوده و به همین لحاظ مردم به او دیده احترام می نگریستند. شهید در امور خیریه مشوق مردم بود و در احداث جاده، مسجد، پل، حمام و سایر امور تلاش خداپسندانه‌ای داشت.
روحانی انقلابی آویهنگ  با طی مراحل معنوی به درجاتی از خلوص و توکل و توسل به قرآن کریم و خاندان عصمت و طهارت پیامبر اکرم(ص) رسیده بود و صاحب کراماتی شده بود که بعضی از آنان هنوز نقل محافل است.
مبارزات شهید:
در سال 1341 به بعد که برنامه های دیکته شده آمریکابه خصوص ستم شاهی از طرف شاه مطرح می شد ابراز مخالفت نموده و انقلاب سفید را (انقلاب سیاه) نامید. وی در دوران حاکمیت گرهکهای مزدور بیگانه نیز در خطبه‌های نمازجمعه به افشاگری ماهیت الحادی معاندان می‌پرداخت به همین جهت و به دلیل پافشاری او بر مواضع بر حق خود ضد انقلاب در چند نوبت وی را به اسارت بردند ولی مردم با مقاومت شدید او را رها می‌کردند. جلوه ای از روحیه مبارزاتی آن شهید بزرگ در نامه‌اش به امام جمعه سابق سنندج در تاریخ 9/6/62 یعنی تقریبا دو ماه قبل از شهادتش متجلی شده است. شهید فهیم از ابتدای تشکل مرکز بزرگ اسلامی به دعوت عام حضرت امام خمینی (ره) لبیگ گفته به این نهاد انقلابی پیوست و با شورای روحانیت به همکاری پرداخت.آن شهید سعید در هنگام ورود رزمندگان اسلام به منطقه آویهنگ پیشاپیش مردم مسلمان این روستا به استقبال آنان شتافت و در پاکسازی روستاها با قوای اسلام همکاری صمیمانه می نمود.آن عالم خود را در واقع فرماندهی یکصد نیروی مردمی را در برقراری امنیت منطقه به عهده داشت و به فرمان و فتوای او همه مردم بسیج شدند.
نحوه اسارت و شهادت:
کوردلان کومله در تاریخ 24/7/62 مصادف با شب عاشورای حسینی به خانه شهید یورش برده و او را به همراه عده‌ای از پیشمرگان بسیجی بومی اسیر کردند و پس از چند از روز گرداندن درکوه‌ها و ده ها و اهانت های مکررو شکنجه های طاقت فرسا این روحانی نستوه و سازش ناپذیر را به شهادت رساندند. در طول مدت 13 روز اسارت شهید فهیم، مردم آویهنگ برای آزادی این روحانی خدوم و انقلابی و صدوق بسیارتلاش کردند. درنهایت گروهک کومله برای آزادی وی مبلغ دو میلیون ریال تعیین کرد. ملا حیدر فهیم به مردم پیام می دهد که: (من عمرم رو به پایان است و راضی نیستم مردم مستضعف پولی برای آزادی من بدهند.)
درعین حال مردم محروم آویهنگ و روستاهای اطراف به تهیه پول  پرداختند اما از آنجا که  قول و وعده مشرکان و ملحدان هیچ اعتباری ندارد، چته های مزدور کومله در تاریخ 8/8/1362 ملا حیدر فهیم 81 ساله را اعدام کرده و بدن آغشته به خون شهید را به مردم تحویل دادند. فریب خوردگان کومله حتی وصیت های شخصی شهید را علیرغم وعده‌هایشان به خانواده‌اش نرسانده و از بین بردند.
 پیکر خونین این روحانی بلند آوازه در سنندج تشییع شد و در قطعه‌ی شهدای بهشت محمدی به خاک سپرده شد.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۱۷
کتابخانه شهید ملا حیدر فهیم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی